2024/11/18 - EIB rapport Toekomstperspectieven sloopsector 2024 gepubliceerd
In opdracht van VERAS heeft het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) een marktstudie gedaan naar de trends en ontwikkelingen in de sloopsector.
In 2014 en 2019 heeft het EIB een soortgelijke marktstudie uitgevoerd in opdracht van VERAS. De marktstudie 2024 is een herhaling van het onderzoek, aangevuld met de onderzoeksthema’s circulariteit en de inzet van emissieloos materieel.
Het rapport Toekomstperspectieven sloopsector 2024 blikt terug op de periode 2017-2023 en kijkt vooruit naar de periode 2024-2028. Hoe heeft de sloop- en asbestverwijderingssector zich in de afgelopen jaren ontwikkeld? Welke trends zijn waargenomen en zetten zich naar verwachting voort in de komende jaren tot in 2028? Wat zijn de toekomstperspectieven voor de sloop en asbestverwijdering?
De belangrijkste conclusie:
Sloopsector
Het omzetvolume uit sloopwerk is licht gestegen in de periode van 2017 tot in 2023. De productie nam tussen 2017 en 2021 nog relatief sterk toe, waarna deze is afgenomen. In de periode 2017-2023 nam de omzet uit totaalsloop met 2½% per jaar toe, terwijl de omzet uit renovatiesloop met 1% per jaar afnam. Daarnaast nam ook de totaalsloop in de infrastructuur relatief sterk toe vanwege de vervangings- en renovatieopgave bij civiele kunstwerken. Alleen bij woningbouw nam de omzet uit totaalsloop niet toe doordat het aantal gesloopte woningen op een laag niveau bleef hangen.
Als we vooruit kijken, dan zal het omzetvolume uit sloopwerk dit jaar krimpen, waarna de omzet vanaf 2025 naar verwachting weer zal toenemen. De totale sloopomzet neemt met gemiddeld 2% per jaar toe in de periode 2023-2028. Dat is vooral het gevolg van de verduurzamingsopgave in de woningbouw en de vervanging en renovatie in de infrastructuur.
Circulariteit
Direct hergebruik van sloopmaterialen betreft nog altijd een beperkt deel van de vrijgekomen materialen, maar neemt wel licht toe over tijd. Vooral publieke opdrachtgevers nemen naar verhouding vaak eisen ten aanzien van hergebruik op in uitvragen en bestekken. Wel merken sloopbedrijven dat de meeste hoofdaannemers en architecten terughoudend zijn met het toepassen van hergebruikte materialen bij hun projecten. Bij het direct hergebruiken van sloopmaterialen ervaren sloopbedrijven nog relatief veel belemmeringen. Het niet synchroon lopen van vraag en aanbod en regelgeving worden hierbij het vaakst genoemd. Dit was vijf jaar geleden ook al aan de orde, dus de echte circulaire doorbraak is nog uitgebleven. Twee derde van de sloopbedrijven is actief in de handel/verkoop van vrijkomende sloopmaterialen.
Inzet emissieloos materieel
Een meerderheid van de sloopbedrijven werkt sinds enkele jaren met emissieloos materieel. Wel betreft dit vaak maar een klein deel van het beschikbare materieel; voornamelijk personenvoertuigen en mini materieel en in beperkte mate grotere machines en kranen. De trend is wel omhoog.
Klik hier voor het gehele rapport.